Dansker har i en årrekke gledet nordmenn med sine reklamefilmer, men nå har VisitDenmark strukket strikken for langt og det har ført til at toppsjefen i destinasjonsselskapet tar sin hatt og går.
Dorte Kiilerich, som er Danmarks svar på reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Norge, har innsett at reklamefilmen VisitDenmark la ut på YouTube ble for sterk kost for verden og slo negativt ut.
Reklamen var fordekt som en hjemmevideo lagt ut på YouTube. En alenemor etterlyser faren til sitt barn, som var resultatet etter en heller fuktig kveld på byen i Danmark. Faren skulle vært en turist, men hun husker ikke navn eller hvor han kom fra. Også en nettside var opprettet hvor fedrekandidater kunne melde seg.
Reaksjonene lot ikke vente på seg. Både utlendinger, men også dansker syntes det hele var ganske smakløst. Turistsjef Dorte Kiilerich forsvarte først filmen, men måtte deretter beklage offentlig at organisasjonen hun ledet hadde støtt mennesker.
Filmen ble fjernet fra nettet og nettsiden stengt. Nå når stormen har roet seg noe, har Kiilerich valgt å ta konsekvensene av sitt ansvar og levert sin oppsigelse.
Hvordan denne hendelsen vil påvirke VisitDenmarks reklamestrategi for fremtiden er uvisst.
Dorte Kiilerich overtok jobben som sjef i VisitDenmark våren 2006. Hun kom da fra stillingen som salgs- og markedsdirektør i samme organisasjon. Før dette var hun regionsdirektør for de nordiske markedene og hun jobbet også en periode som merkevareleder i Innovasjon Norge.