Pumper én milliard inn i norsk reiseliv

For første gang er det utarbeidet en oversikt over hvor mange offentlige kroner som bevilges til reiselivsnæringen i Norge.

På oppdrag fra Nærings- og handelsdepartementet, som et ledd i den nasjonale reiselivstrategien som ble lagt frem like før jul i 2007, har Oxford Research i Kristiansand beregnet hvor mye penger det offentlige bidrar med til næringsutvikling i reiselivssammenheng årlig.

For 2007 ble det bevilget nesten 1,1 milliard offentlige kroner til norsk reiselivsnæring, slår Oxford Research fast.

Pengene stammer blant annet fra departementer, kommuner, fylkeskommuner, fylkesmenn, Innovasjon Norge og andre underliggende statlige etater.

Den mest kjente bevilgningen i norsk reiseliv, er de årlige millionene regjeringen gir Innovasjon Norge over statsbudsjettet. Pengene brukes til å profilere Norge som feriedestinasjon i utlandet og mot nordmenn.

I 2007 var bevilgningen på 200 millioner kroner. Men samme år ble det altså kanalisert ytterligere 900 millioner kroner til fra det offentlige.

Oxford Research har saumfart bevilgninger tilbake til 2004. Konklusjonen er at de offentlige overføringene til reiselivsindustrien har økt med 56 prosent siden 2004 til 2007.

I 2004 var bevilgningene på 694 millioner kroner. I 2005 var de økt til 862 millioner kroner, for så å øke til 924 millioner kroner i 2006. Så i 2007 passerte pengeinnsprøytningen milliarden. Da ble totalt 1085 millioner kroner bevilget til reiselivsindustrien, i følge forskernes tall.

furre01
Harald Furre i Oxford Research har vært prosjektleder for beregningen av offentlige overføringer til reiselivsindustrien i Norge. Foto: Oxford Research

– Dette er nok et relativt nøkternt tall. Det hadde nok vært enda større om vi hadde hatt en bredere definisjon av reiselivsnæringen, men vi har fulgt mandatet vi fikk fra departementet, sier Harald Furre i Oxford Research sier til Reiselivsavisen.no

I beregningen ligger blant annet ikke offentlig tilkudd til museer og andre kulturinstitusjoner.

Heller ikke midler gitt til kulturminnevern eller forsvarets bevilgninger til bevaring av festningsverkene og forsvarsmuseene er tatt med.

Penger til utdanning er heller ikke tatt med, ei heller midler til generell infrastruktur, marin sektor, nasjonalparker eller matsektoren.

Av de vel 1,1 milliardene som ble bevilget i 2007  stammet 523 millioner kroner fra statlige institusjoner.

100 av disse millionene var det Samferdselsdepartementet som brukte gjennom Statens vegvesen og utviklingen av Nasjonale Turistveger.

Landets 421 kommuner brukte 321 millioner på reiselivsnæringen, mens fylkeskommunene fulgte opp med 218 millioner kroner. Fylkesmennene hadde også en pott som var på 21 millioner kroner.

I 2007 ble tre av ti kroner offentlige kroner brukt på profilering av Norge eller regioner som reisemål. Totalsummen var 318 millioner kroner. Det betyr at det offentlige brukte ytterligere 118 millioner kroner på markedsføring, utover det regjeringen bevilget direkte over statsbudsjettet det året.

102 millioner kroner ble brukt på turistinformasjon, penger som hovedsaklig stammer fra kommunene og fylkeskommunene. Ytterligere 85 millioner gikk til destinasjonsutvikling.

– Jeg vil ikke si at våre funn er noen stor overraskelse. Undersøkelsen viser at kommunesektoren bruker mye penger på reiselivsnæringen og de tar sitt vertskapsansvar alvorlig. Det brukes også mye på fylkeskommunenivå, noe som gjenspeiler den statlige prioriteringen av reiselivsbransjen, sier prosjektleder Harald Furre i Oxford Research.

Legg igjen en kommentar