Ryanair åpner 11 nye ruter i Norge

ryanair01

Ryanair er på krigsstien og satser stort i Norge. I dag annonserer selskapet at de skal åpne 11 nye ruter ut fra Norge.

Sju av rutene åpnes på Moss lufthavn, Rygge, mens fire ruter åpner på Sandefjord lufthavn, Torp, hvor Ryanair har vært i snart 12 år.

Reiselivsavisen.no får bekreftet at Ryanairs ruter fra Torp skal gå til Paris, Roma, Krakow og Lodz i Polen. I dag har flyselskapet 16 ruter fra Vestfold, men ingen base. I fjor fløy de omtrent 900 000 passasjerer over Torp, og dette vil øke med omtrent 50 000 til 100 000 i år.

Så Rygge. Fra den nye flyplassen i Østfold vil Ryanair lette med snuten mot Alicante, Bergamo, Bremen, Brussel. Gerona og Madrid i Spania vil også bli innlemmet i ruteprogrammet samt Stansted i London.

Dermed blir det ikke noe av flyttingen av Ryanair fra Torp til Rygge, som enkelte medier har spekulert i. Flyselskapet satser på en løsning der de flyr fra to flyplasser i det sentrale Østlands-området. Dette vil legge et ytterligere press på Gardermoen og Norwegian som er Ryanair største konkurrent i det norske markedet.

At Ryanair skulle dumpe Torp over natten til fordel for Rygge vil også være utenkelig. Årsaken er at en stor del av Ryanairs trafikk på Torp ikke kommer fra Oslo, men fra de øvrige fylkene rundt flyplassen. Folk i Telemark, agder-fylkene, Buskerud og Vestfold brukes flyplassen.

Ryanair tjener gode penger på Torp, ellers ville de trappet ned virksomheten for lenge siden. Faktisk har Ryanair i flere år forsøkt å få til en baseavtale med Torp, men flyplassen har takket nei av økonomiske grunner. Likevel har Ryanair blitt værende, og det sier litt om hva slags penger flyselskapet tjener på Torp.

Ryanair har også forsøkt å presse Torp ved å true med å flytte til Rygge flere ganger. Problemet til Rygge er at de har hatt begrensninger i konsesjonen, noe ikke Torp har i dag.

Nå som Ryanair tester ut Rygge kan det på sikt føre til at Torp nedprioriteres, men at Ryanair trekker seg helt ut fra Vestfold er ikke aktuelt i dag.

Til det er trafikken fra de andre delene av regionen rundt Torp for viktig, og for disse kundene ligger Rygge lenger unna enn Oslo er fjernt fra Sandefjord.

Advertisements

2 kommentar

  1. And when do we get our route to Newcastle International Airport? Ryanair had this route before from Torp, and the times I travelled it was always full. This must be a great opportunity for Ryanair, there are no direct air routes from Oslo to NCL, and no sea routes any more from Scandinavia to Newcastle. Ryanair could corner the market

  2. What about Liverpool Airport?? Haugesund – Liverpool
    would be great. As it is we have no direct flight to Liverpool or Manchester from Bergen, and no connection via sea anymore. Both Liverpool and Manchester offer great shopping, lots of history and not least 2 of the best, most popular football teams in the world!! Why hasn’t Ryanair cornered the market here??

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: