Tapte minst 46 millioner på Radisson Blu

fredrikstad04

Arvid Ryen (t.v) og Terje Høili driver med mer enn hotell og har råd til å dekke tapene ved hotellet i Fredrikstad. Nå ser de to fremover og har lagt oppstartsårene bak seg. Foto: Oliver Orskaug

De to forretningsmennene Terje Høili og Arvid Ryen brukte nærmere 250 millioner kroner på å bygge et råflott hotell i Fredrikstad.

Det åpnet i februar 2007 med Radisson SAS på veggen, og ble omtalt av Rezidor som et av nordens beste hoteller i deres kjede.

Men, hotellet har aldri tjent en krone. De to eierne var uerfarne når det kom til hotelldrift og gikk aldri skikkelig ut i markedet og diskuterte driftsavtaler med flere hotellaktører.

I stedet inngikk de en managmentavtale med Radisson SAS (nå Blu), og tapte penger fra første dag.

– Vi har lært mye og forstått at avtalene vi inngikk med Rezidor ikke var så gode for oss. Vi satt med all risiko og har dekket alle tap, sier Terje Høili til Reiselivsavisen.no i dag.

Tapene kan man finne igjen i regnskapene til de to selskapene Lykkeberg Hotell Drift AS og Lykkeberg Hotell Eiendom AS.

De totale regnskapsførte tapene på hotelleventyret i Fredrikstad er pr 31.12.2008 på 46,5 millioner kroner. Hva tapene har vært så langt i år, før Choice-kjeden overtok driften, ønsker ikke eierne å gå ut med.

– Vi har lagt dette bak oss nå. Vi ser fremover og gleder oss til å jobbe med Petter Stordalen og Choice. Vi har heldigvis råd til å tape disse pengene, sier Arvid Ryen.

Hans kompanjong Terje Høili utdyper.

– Egentlig gjorde vi en stor feil da vi ikke inviterte Petter Stordalen med i første runde. Butikk og drift skal være morsomt og med Petters smittende humør, hans raushet og hans evne til å glede andre, er vi ikke tvil om at dette vil bli en bra butikk for alle parter, både Choice og Lykkeberg Hotell, sier Terje Høili.

fredrikstad05

Choice-direktør Torgeir Silseth tror på plussresultater for Quailty Fredrikstad Hotel, selv om Radisson Blu drev med røde tall. Foto: Oliver Orskaug

Avtalene med Choice er annerledes enn hva hotelleierne inngikk med Rezidor. Da hadde de en managmentavtale. Nå har de to i stedet inngått en driftsavtale med Choice Hotels Scandinavia og får leieinntekter til å dekke bygningsinvesteringene, uavhengig av hotellets drift.

– Vi har en langsiktig leieavtale på ti år med Høili og Ryen, med en opsjon for ytterligere ti år, sier Choice-direktør Torgeir Silseth.

Han tror det er mulig å drive hotellet i pluss ved å øke omsetningen og redusere kostnadene. Choice må få opp beleggsprosenten som i dag er på under 50 prosent, og de må redusere sykefraværet som var så høyt som 15 prosent i fjor.

Etter hva Reiselivsavisen.no forstår skal Radissson Blu ha hatt rundt 36 000 gjestedøgn i året. Choice har satt seg som mål å øke dette til 41 000 innen 1. oktober neste år.

– Hva gjorde Radisson Blu galt, som Choice skal unngå?

– Jeg tror det er en ting Radisson Blu har misbedømt, og det er at det ikke er et stort nok forretningsmarked i Fredrikstad til å fylle hotellet og gjøre det lønnsomt, sier Silseth.

Han mener Høili og Ryen valgte feil kjede da de knyttet til seg Radisson Blu, fordi den kjeden har en annen type distribusjon enn Choice.

– Jeg tror vi har en annen styrke i salg- og distribusjonsapparat i Norge og Skandinavia som gjør at vi kan lykkes. Fredrikstad er en regional by som ikke har så mye internasjonal trafikk, som Rezidor er dyktige på, sier Silseth.

Han tror kundegruppene Choice henvender seg til er mer riktige og finnes flere av i Fredrikstad-området.

– For å si det slik. Vi skyter med hagle, mens Radisson Blu skyter med skarpt, men det var ikke vilt nok i Fredrikstad for Rezidor, sier Silseth.

– Sitter du med en følelse av at Høili og Ryen var et lett bytte for Rezidor, i og med at de to eierne ikke hadde så lang erfaring med hotelldrift da de inngikk en managmentavtale med Rezidor?

– Nei, Radisson Blu utnyttet jo bare den muligheten som var der. Det er åpenbart at hotelleierne hadde for stor tillit til hva varemerket kunne generere av inntekter, og jeg tror Radisson selv er skuffet over at de ikke fikk det til, sier Silseth.

Han understreker at Choice har hatt et utmerket forhold til Radisson Blu i forbindelse med overgangsfasen, og han berømmer Rezidors Norden-sjef Christian Gartmann for hvordan det hele er håndtert.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: