Drøbak surfer på Senkveld-suksess

campsenkveld01

Thomas Numme (t.v) og Harald Rønneberg i Senkveld har gitt Oscarsborg og Drøbak drahjelp i reiselivssammenheng. Illustrasjon: TV 2

I høstens Senkveld-sesong på TV 2 har Oscarsborg i Oslofjorden fått mye oppmerksomhet.

De to populære programlederne Harald Rønneberg og Thomas Numme har nemlig lagt sine legendariske dueller til festningsøya ved Drøbak. De har kalt det hele Camp Senkveld, hvor kjentfolk på hvert lag ryker ut av duellene de to leder.

Og med profilering på TV 2 i beste sendetid, har også interessen for Oscarsborg og Drøbak økt.

Senkveld har hatt mellom 750 000 og én million seere på fredagskveldene denne høsten, og dette merker man på flere måter.

– Besøket på nettsidene til Oscarsborg har gått til himmels og antall hotellbestillinger har økt med 400-500 prosent sammenlignet med i fjor høst, sier ordfører Thore Vestby i Frogn kommune til Reiselivsavisen.

Etter at det første programmet fra Oscarsborg ble vist, var det over 1000 treff på nettsiden til Oscarsborg på en time en fredags kveld.

– Det er langt fra normalt, sier kommandant ved Oscarsborg, Øivind Skjuls til Reiselivsavisen.

I går kveld samlet ordføreren, kommandanten og Frogn Næringsråd rundt 50 deltakere til et åpent møte på Oscarsborg. Her ble det diskutert hvordan Drøbak og festningen kan utnytte den økte oppmerksomheten i reiselivssammenheng.

På møtet fikk representanter fra turistnæringen, handelsstanden og kulturorganisasjoner i kommunen en orientering om Camp Senkveld fra programmets produsent.

– Eksponeringen av Oscarsborg, med opp mot én million seere, har en verdi som vi ønsker å utnytte, sier ordføreren til Reiselivsavisen.no.

Sammen med Frogn Næringsråd, som representerer 400 bedrifter, forsøkte man å enes om hvordan man kan utnytte oppmerksomheten kommunen har fått, hva slags aktiviteter som kan passe og hvordan man kan styrke Drøbak som turistdestinasjon.

– Vi vil styrke kjerneverdiene våre og må gjøre det sammen. Kommunen er kjent for ro og idyll. Det er et godt sted å være både for turister og innbyggere. Vi vil forsterke dette gjennom oppmerksomheten Senkveld har gitt oss, sier daglig leder i Frogn Næringsråd Harald Sæther til Reiselivsavisen.

De fremmøtte ble enige om å gå videre med Senkveld-prosjektet. Først skal ordføreren samle nøkkelpersoner for å jobbe videre med planer, før et nytt stormøte arrangeres.

– Jeg regner med at vi kan få til noe før året er omme, sier ordfører Thore Vestby fra Høyre.

oscarsborg01

Oscarsborg har nærmere 100 000 besøkende årlig, og nå håper man at dette tallet øker fordi øya har fått mye oppmerksomhet i programmet Senkveld på TV 2. Foto: Nasjonale Festningsverk

I dag er det et hotell og spa på Oscarsborg. Dette åpnet i 2004 og har 88 rom. I tillegg opererer eventbyrået Naturlig Lederskap AS med base på festningsøya og forsvaret driver et museum. Det er også en gjestehavn med kro og en båt trafikkerer frem og tilbake til Oscarsborg.

Dette er selskaper som tilbyr tilreisende skreddersydd aktiviteter, slik som ribkjøring på fjorden. Etter suksessen med Senkveld håper man å kunne pakketere nye reiselivsprodukter.

– Vi har åpent hele året, men hovedsesongen er mellom mai og oktober. I år kommer drøyt 100 000 mennesker til Oscarsborg, men rundt 70 000 av dem er her i hovedsesongen, sier kommandant Skjuls.

Han merker den økte interessen for Oscarsborg, blant annet med 10 prosent økning av gjester som kommer med fergen til øya etter at programmet gikk på lufta.
 
Nå gjelder det å utnytte den økte oppmerksomheten før tv-kameraene lager nye programmer fra andre steder i Norge.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: