Bygger reisefestival i Oslo på høygir

reisefestival01Denne helgen arrangeres Reisefestivalen for første gang i Oslo. Det er gjengen i reisetidsskriftet Zine Travel som står bak prosjektet, som er blitt til på rekordtid.

Leder for festivalen, Torild Moland Krogsrud har knapt sovet de siste ukene. Sju personer jobber med festivalen på fulltid, men når den går av stabelen i Middelalderparken i Oslo 17. og 18. oktober vil ytterligere 45 frivillige være i sving.

Litt over 60 stands har festivalledelsen solgt på noen måneder. Reisefestivalen er småtasser i forhold til messen Reiseliv på Lillestrøm, men de vil helst ikke sammenlignes med den messen.

reisemesse03

Reisefestivalsjef Torild Moland Krogsrud

Reisefestivalen arrangeres utendørs, den satser mye på aktiviteter, musikk, mat fra en rekke ferieland og foredragsholdere. I tillegg er messen mer lagt opp for barnefamilier.

– Hva fikk dere til å gå i gang med dette?

– Vi har tenkt på det ett års tid, men det som var utløsende for å gå i gang var en episode på reisemessen på Lillestrøm, sier Moland Krogsrud.

Zine Travel hadde satt opp stand og solgte abonnement. Moland Krogsrud skulle få seg en matbit og måtte ut med 90 kroner for et rekesmørbrød. I tillegg kostet standen de hadde masse.

– I stedet for å klage, så tenkte jeg at dette måtte vi gjøre noe med. Dermed gikk vi i gang med å planlegge en egen reisemesse, sier reisefestivalsjefen.

reisemesse01

Reklameansvarlig Kristine Øksnes Star Tour gjør standen klar for innrykk fra reiselystne Oslo-boere. Star Tour håper de selger mange feriepakker. Foto: Oliver Orskaug

3000 kvadratmeter med telt er satt opp i Middelalderparken denne uken. Da Reiselivsavisen.no var innom før åpningen jobbet ansatte i Star Tour på spreng med å rigge sin stand.

Turoperatøren droppet messen på Lillestrøm for noen år siden, men kom senere tilbake med en Bamseklubben. Den monteres også på Reisefestivalen, men Star Tour har også valgt å ha en salgsstand i tillegg med flere messetilbud.

– Vi blir vel rundt 20 mennesker på jobb i helgen. Jeg tror til og med vår nye administrerende direktør skal ta i et tak her, sier reklameansvarlig Kristine Øksnes i Star Tour, som stabler vinterkataloger når Reiselivsavisen.no møter henne.

Hun trekker frem messen som nytt og spennende, og mener det er et stort pluss at den ligger i Oslo. Hun trekker også frem prisnivået på inngangsbillettene som er lav.

– Lillestrøm er litt for langt unna. Da er det enklere for barnefamilier å komme innom her, og de er jo vår hovedmålgruppe, sier Øksnes.

En billett koster 110 kroner, mens en familiebillett koster 190. Den gjelder for to voksne og deres barn under 16 år.

Torild Moland Krogsrud har konstant en telefon mot øret, og gir beskjeder i øst og vest. 10 000 bagger ligger på Gardermoen og må bli transportert til Oslo. De skal fylles med reflekser fra hovedsponsoren Avis, siste utgave av Zine Travel og festivalprogram. Alle som løser billett får en bag hver.

Det blir også underholdning og innhold på festivalen. Talsmann Tom Hall fra Lonely Planet kommer for å snakke om reiser verden rundt.

Duoen Nils og Ronny fra programmet Walkabout  og reisejournalisten Johnny Haglund skal også holde foredrag. Det blir mat fra sju land i en gourmetgate og masse konserter med artister fra fjern og nær.

Zine Travel har slitt økonomisk siden de startet opp, men klart å holde hodet over vannet. Selve festivalen er skilt ut i et eget selskap, der Zine Travel eier majoriteten av aksjene og et selskap ved navn Mikrodaisy AS eier resten.

– Vi har en budsjettramme på 2,5 millioner kroner, som er noe mindre enn hva vi håpet på, men vi skal klare det, sier Moland Krogsrud.

Hun sier at et reiseselskap som vil ha stand hos dem, betaler en lavere pris enn på Lillestrøm og noen har meldt seg på helt opp mot festivalstart.

Reiselivsavisen.no har snakket med flere selskaper i reisebransjen som har vurdert Reisefestivalen, men som har valgt å stå over i år. De ønsker å se hvordan det går og heller komme tilbake neste år om det er en suksess. Flere har fryktet at man ikke rakk å få den ferdig i tide.

– Vi har lyst til å gjøre mye mer, men har begrenset oss i år. Så får vi se til neste år, sier Moland Krogsrud.

– Hvor mange besøkende håper dere på?

– Om været er bra, noe det er meldt, er vi fornøyd med 10 000 besøkende. Om det kommer 15 000 er vi veldig fornøyd, sier Torild Moland Krogsrud, før hun løper videre til nye oppgaver.

reisemesse02

Ronny Frimann har en finger med i alt, men er offisielt markedsansvarlig for Reisefestivalen og har solgt stands til reiseselskaper. Med mobilen på øret håndterer han en gaffeltruck lastet med en snøscooter som skal leveres til Islands stand på Reisefestivalen. Foto: Oliver Orskaug

Reklamer

Én kommentar

  1. Som det fremgikk av tosiders-reportasjen i Finansavisen sist mandag, er det ikke bare tidsperspektivet som gjør at de fleste aktørene i reiselivet står over dette evenementet. Økonomisk rot, en rekke useriøse kommentarer fra arrangørenes side, og Ronny Frimann i fortsatt konkurskarantene, som det fremgikk av Finansavisen, bygger ikke nødvendig tillitt for at dette er noe man skal tro på.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: