Frykter underfinansiering av reiselivssatsinger

solheim01b

Reisedirektør Hilde Charlotte Solheim i HSH Reise kaller statsbudsjettet slapt og ønsket minst 50 millioner mer til reiselivet. Foto: HSH

Interesseorganisasjonen HSH Reise ba regjeringen øke reiselivsrammene til Innovasjon Norge med 65 millioner kroner for 2010. Potten regjeringen avser er bare 13 millioner kroner større enn hva den er i år.

NHO Reiseliv mener summen er for beskjeden for en presset næring. For slapt er HSH Reises kommentar.

HSH Reise begrunnet sitt budsjettinnspill til departementet med at en rekke prosjekter er bestemt iverksatt, og at finansiering av disse må følge med og ikke tas av den ordinære rammen.

– Mange tror pengene regjeringen bevilger går direkte til markedsføring av Norge, men det er feil. Innovasjon Norge som er satt til å lede reiselivssatsingen til myndighetene har en rekke andre oppgaver som finansieres med midlene fra statsbudsjettet, sier reisedirektør Hilde Charlotte Solheim i HSH Reise.

Hun mener Innovasjon Norge gjør en god jobb med de ressursene de har, men er redd pengene de har ikke strekker til med tanke på alle oppgavene som skal løses.

– Jeg ser ikke færre oppgaver i fremtiden, men flere av dem. Innovasjon Norge burde tydeliggjøre for all verden hvor mange oppgaver de skal løse med den rammen de har, sier Solheim.

Hun trekker frem prosjektet om bærekraftig turisme som er en av tre pilarer i den nasjonale reiselivsstrategien, som er forankret i departementet.

– Det krever ressurser og vi har forklart departementet dette, men prosjektet får ingen øremerkede midler selv om det brukes én milliard offentlig kroner årlig på reiselivet. Pengene må tas over den totale rammen til Innovasjon Norge.

Andre prosjekter som kanskje burde vært øremerket er utviklingen av VisitNorway.com og arbeidet med en nasjonal bookingløsning.

NHO Reiseliv og HSH Reise ønsket at regjeringen reduserte momsen på servering fra 25 til 14 prosent, slik andre land har gjort. Dette gikk ikke regjeringen inn for.

I stedet innførte regjeringen moms på billetter til museum, fornøyelsesparker og attraksjonsparker., slik Kulturmomsutvalget har gått inn for.

Satsen er åtte prosent. Utgående moms er likevel 24 prosent, slik at museer vil tjene på det. Beregnet avgiftslettelse er 110 millioner kroner for næringen samlet.

– Dette er en sak Norges Museumsforbund har jobbet med i flere år, og vi retter en stor takk til kultur- og finansdepartementet, sier generalsekretær Tron Wigeland Nilsen i en pressemelding.

Fornøyelsesparkene har derimot er ikke vært så glade for innføring momsen.

Parkene foretar kostbare investeringer, men med års mellomrom. Dermed vil momsordningen slå forskjellig ut år fra år på billettprisene, avhengig av refunderinger av moms.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: