Stadig flere satser på felles heiskort i fjellet

heiskort01

Kunne du tenke deg å stå på ski i Hemsedal og Trysil denne vinteren, kan et felles heiskort for de to bakkene være et alternativ. Foto: SkiStar

Norske vintersportsteder som ligger nær hverandre har hatt en lei tendens til å slåss om kundene, i stedet for å samarbeide innenfor én region mot andre regioner i landet.

Men, sakte men sikkert har dette endret seg. Stadig flere skianlegg går sammen om salg av felles heiskort i samme nedslagsområde, og det er fordi kundene etterspør produktet eierne av skianleggseierene innser at lokalt samarbeid er bedre enn å slite hverandre ut med et dårligere produkt.

Et helt nytt produkt er et skikort som varer i 12 måneder. Ja, du leser riktig. Fire alpinanlegg i Hordaland tilbyr snøaktiviteter hele året, og nå også et helårs heiskort.

Vintersportstedene Voss Resort, Røldal Skisenter, Voss Fjellandsby Myrkedalen og Folgefonn Sommarskisenter er de fire samarbeidende skisentrene. Dessverre får ikke alle kjøpe skikortet som koster 5500 kroner for en voksen. Man må søke ettersom det er er begrenset antall kort lagt ut for salg.

Hemsedal og Trysil har ingen begrensninger for salg av felles heiskort. Nå ligger ikke disse to destinasjonene i nær rekkevidde, men begge eies av SkiStar og har dermed andre muligheter enn anlegg med forskjellige eiere.

For årets vintersesong kan du bruke ett kort som dekker 113 bakker og 55 heiser i de to skikommunene.

– Etter at vi begynte å kommunisere med gjestene våre på nettet fanget vi opp tips og ønsker fra de som besøker skibakkene våre. Det nye heiskortet er et direkte resultat av en slik kommunikasjon med gjestene, sier markedssjef Sondre Amdahl i Trysilfjellet Alpin i en pressemelding.

Også i Oppdal samarbeider man om salg av skikort, og i 2003 fikk bygda dispensasjon fra Konkurransetilsynet for nettopp dette. Før den tid, var ikke samarbeid om skikortsalg øverst på agendaen.

I Telemark samarbeides det, Hafjell og Kvitefjell samarbeider, og i fjor gikk fem anlegg i Nordfjord og Sunnmøre sammen om felles heiskort.

Ved at destinasjoner som er geografisk forbundet kan samarbeide om pris og produkt, og ikke bare markedsføring, forsterkes konkurransen mellom de større skistedene. Det kan et lite skisenter normalt ha lite å stille opp med alene.

Advertisements

Én kommentar

  1. Lillehammer Ski Resorts!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: