Lokker med reklamekonto verdt 24 millioner kroner

tuftin02

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge leter etter kreative reklamefolk som kan markedsføre Norge de neste årene. Foto: Oliver Orskaug

Innovasjon Norge er på jakt etter et reklamebyrå som kan klare å selge Norge som ferieland for nordmenn.

Det selskapet som får det prestisjefulle oppdraget sikrer seg en reklamekonto verdt inntil 24 offentlige millioner kroner de neste fire årene.

I år kjøper Innovasjon Norge annonseplass verdt ca. 20 millioner kroner i norske mediekanaler. De siste årene er det reklamebyrået Pran & Torgersen (nå kokurs), samt P&T International som har stått for utformingen av reklamebudskapene. Nå kan andre få sjansen.

– Vi søker et selskap som kan utvikle markedskommunikasjonen vår rettet mot det norske markedet. Byrået vil få ansvaret for å videreutvikle merkevarestrategien og profileringen av Norge mot norske forbrukere, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge til Reiselivsavisen.no.

– Får den som vinner anbudet helt frie tøyler til å utvikle reklamebudskapene?

– Nei, det gjør de ikke. Merkevarestrategien vår skal følges og designmanualen som allerede eksisterer skal brukes videre, men det er selvsagt rom for å justeringer og forbedringer. Byrået som får oppdraget skal overhodet ikke lage noen ny reiselivsprofil for Innovasjon Norge. Den ligger fast, sier Tuftin.

Hvem som helst kan delta i en kvalifiseringsrunde. Når den er over, vil seks byråer være med å kjempe om kontrakten i en finalerunde. Avgjørelsen tas like etter nyttår.

Vinneren overtar kontrakten i midten av januar neste år og den har en varighet på to år. Det er mulig for vinneren å forlenge kontrakten med ytterligere to år.

Innovasjon Norge satser mye på nye medier, og reklamebyrået vil få en sentral oppgave med å markedsføre Norge på nettsiden VisitNorway.no. Men, byrået skal også lage reklame tilpasset aviser, tv, radio, nettannonser, sosiale medier og brosjyremateriell. Og viktigst av alt. Reklamen skal føre til flere bestillinger av ferieopplevelser blant nordmenn.

– Skal byrået lage reklame som brukes internasjonalt?

– I utgangspunktet bruker vi lokale reklamebyråer i andre land, men byrået i Norge vil ha en strategisk rolle i markedskommunikasjonen vår og være Innovasjon Norges ledende reklamebyrå. Det er derfor fullt mulig at idéer byrået i Norge har, kan bli brukt i utlandet, sier Tuftin til Reiselivsavisen.no.

Frist for å delta i den innledende anbudsrunden er 2. november, så de selskapene som kan tenke seg å delta har ikke all verdens tid med å komme opp med noen gode idéer.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: