Regjeringen støtter ikke ny Englandsferge

I fjor høst seilte den siste fergen i rute mellom Norge og England. Ruten fra Vestlandet til Newcastle ble lagt ned fordi den ikke var lønnsom. Dermed var 130 års forbindelse over Nordsjøen med ett brutt.

Dette har merkbart rammet reiselivsnæringen på Vestlandet i år, som har opplevd kanselleringer fra britiske turoperatører som tidligere brukte fergen for å frakte turister. NHO Reiseliv Vest-Norge har engasjert seg sterkt i å få ruten tilbake.

I vår ba organisasjonen finansminister Kristin Halvorsen, samferdselsminister Liv Signe Navarsete og reiselivsminister Sylvia Brustad om å engasjere seg for at ruten mellom Norge og Storbritannia ser dagens lys igjen.

Regjeringen har blant annet engasjert seg kraftig for å beholde Hurtigruten som helårsrute langs kysten. I Soria-Moria-erklæringen tok regjeringen til orde for at Hurtigruten skulle ha anløp i alle havner hele året, selv om det børsnoterte rederiet selv mente det ikke var økonomisk forsvarlig.
 
Gjennom en resolusjon ved årsmøtet i NHO Reiseliv Vest-Norge i mars, spurte organisasjonen om ikke regjeringens medlemmer kunne gå i dialog med de fora som arbeider for å etablere en ny Englandsbåt. Noe slikt vil ikke regjeringen.

På nåværende tidspunkt er det ingen planer om å gjøre båtruten mellom Norge og England til en del av det offentlige transporttilbudet, der staten subsidierer fergeoperatøren, heter det i et brev Nærings- og handelsdepartementet har sendt NHO Reiseliv.

I dag utreder Bergen Reiselivslag og havnemyndighetene i Newcastle mulighetene for å få en ny fergerute på plass mellom England og Norge.

Reiselivsmyndighetene i Hordaland har bevilget 100 000 kroner til dette arbeidet.

PriceWaterhouseCoopers og Dag Romslo, tidligere direktør i Color Line og Fjord Line er engasjert for å vurderer potensialet for en ny rute mellom Bergen og Newcastle. I tillegg leter søker man ressurser som kan motivere redere til å opprette en rute i løpet av ett til tre år.

Advertisements

Én kommentar

  1. UK Government to Assist in the Marketing of NORWAY

    Quite frankly if the Norwegian Government will not support a ferry between the UK and Norway then I am sure the British Government will.

    Unfortunately I have met with constant «closed door» policies within the various government departments in Norway. So Norway Direct (Scandinavian Marketing Services Ltd) moved from Norway to the UK and is now a UK Ltd company.

    The UK Government department «Business Link» has already taken the opportunity and is now a «working partner» with Norway Direct in the marketing of Norway and selected tourist related businesses to the rest of Europe via http://www.norwaydirect.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: