Turbulensulykke hos SAS kunne trolig vært unngått

I en rapport utgitt av Statens havarikommisjon for transport, kritiseres SAS Norge for ikke å ha fulgt sine egne prosedyrer for å unngå skader blant passasjerer og kabinpersonale under nedstigning.

Ett kvinnelig besetningsmedlem ble i februar i år skadd da en SAS-maskin på vei fra Oslo til Tromsø kom inn i en kortvarig, men kraftig turbulens i 8000 fots høyde.

Ifølge SAS‘ egne prosedyrer, skal ansatte være ferdig med å rydde og ha satt seg før flyet passerer 10 000 fot. Varsel om å feste setebeltene skal komme på ved 15 000 fot.

Kvinnen som ble skadd ryddet i kabinen. Hun falt da turbulensen inntraff og brakk venstre ankel.

Havarikommisjonen kritiserer SAS for hendelsen, spesielt fordi selskapet har iverksatt tiltak for å unngå slike hendelser etter tidligere lignende situasjoner.

Denne turbulensulykken skjedde til tross for at selskapet har fokus på problemområdet, har endret prosedyrer og nylig avholdt en kampanje for å forebygge skader hos de kabinansatte. Denne ulykken kunne trolig vært avverget dersom målsetningen hadde blitt oppfylt, skriver kommisjonen i sin rapport.

Det er ikke første gang havarikommisjonen påpeker at SAS-ansatte har blitt skadd i turbulens under innflygning, tross flyselskapets egne retningslinjer.

Havarikommisjonen tilråder derfor SAS å registrere hvor ofte ansatte ikke makter å bli ferdig med sitt arbeid og spenne seg fast, før flymaskinen når 10 000 fot. På bakgunn av slike data kan Havarikommisjkonen og SAS kartlegge eventuelle behov for justeringer av prosedyrene.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: