Apollo sier ja, Ving sier nei

Forslaget om en ny finansieringsmodell for Reisegarantifondet får både støtte og en kald skulder av reiselivsbransjens største turoperatører.

Barne- og likestillingsdepartementet foreslår å endre dagens modell med et årlig flatt gebyr på 2000 kroner pr medlemsbedrift, med en modell hvor gebyrets størrelse baseres på hvor stor bankgaranti medlemmet må stille.

Som Reiselivsavisen.no skrev i går, ønsker departementet fire gebyrklasser. De minste bedriftene betaler 3500 kroner årlig i gebyr, mens de tre største, Apollo, Star Tour og Ving betaler 70 000 kroner hver.

Alle medlemmer vil oppleve et prishopp, men for de største bedriftene fører forslaget til en prisøkning på 3400 prosent.

vingsjef01

Ving-direktør Gunnar Grosvold sier klart nei til økt gebyr til Reisegarantifondet

Ving-direktør Gunnar Grosvold liker ikke det han hører når Reiselivsavisen.no ber om en kommentar til departementets forslag.

– Dette gebyret er vi veldig lite glad for. Det er historisk sett de små selskapene som går over ende og tapper Reisegarantifondets egenkapital. Det er ikke de store selskapene som går konkurs, sier Grosvold til Reiselivsavisen.no.

Han mener gebyrsatsen burde være som i dag. Reisegarantifondet burde i stedet være mer påpasselig med å unngå tap blant mindre aktører som stiller for liten bankgaranti.

Grosvold mener en rekke selskaper har sluppet for billig unna gjennom årenes løp ved å oppgi en for lav omsetning. Dette danner nemlig grunnlaget for bankgarantien bedriften må stille.

– Styret i Reisegarantifondet vet hvordan tapene har oppstått. De kunne gjort en bedre jobb for å unngå tap. I stedet pålegges de store aktørene økte kostnader, sier Grosvold.

I Apollo er man av helt motsatt oppfatning.

– Jeg har ingen innsigelser mot å betale 70 000 kroner i året som en stor aktør, sier direktør Leo Berbu i Apollo.

Selv om det er useriøse aktører som tapper fondet, mener han det viktige er at Reisegarantifondet er solid.

– Som en stor operatør har ikke jeg noe behov for å protestere på gebyret, selv om det blir en økt kostnad for oss, sier Berbu til Reiselivsavisen.no.

apollosjef01

Apollo-sje Leo Berbu synes det er greit at de store betaler mer til Reisegarantifondet enn de små, og hilser forslaget til departementet velkommen. Foto: Oliver Orskaug

Ving hadde vel 400 000 kunder i fjor. Et gebyr på 70 000 kroner fordelt på alle kundene utgjør 17,5 øre i kostnad for selskapet.

For vesle Linneareiser, med en omsetning på vel tre millioner i fjor og et lite overskudd, er de nye gebyrsatsene langt fra velkomne.

Med vel 400 kunder i fjor blir gebyret med 17,5 kroner for hver kunde, 100 ganger så høyt som for Ving sine kunder.

Akkurat som storebror betaler Linneareiser 2000 i gebyr, men fra 1. desember må selskapet ut med 7000 kroner om forslaget fra departementet blir vedtatt.

– Forslaget er helt borti staur og vegger. En økning på 5000 kroner er alt for mye. De som tapper fondet er cowboyene i reisebransjen. De satser over evne og selger billigbilletter til steder som Tyrkia med egne flymaskiner, sier eier og daglig leder Sylvi Hollstedt i Nordiske Seminarer AS som driver Linnereiser.

Hun sier at bankgarantien på vel én million som hun må stille er dyr nok som den er.

– Vi små som bygger opp selskaper sakte, men sikkert, må stille bankgaranti som koster skjorta med egne midler og fast eiendom. Det er ikke store pengene vi tjener på dette, men vi gjør det av interesse for å lage kvalitetsreiser som voksne mennesker vil ha.

Linneareiser har spesialisert seg på reiser for mennesker som elsker blomster og fauna, med turer til England, Italia og Nederland. 60-70 prosent av de som har kjøpt en reise, kommer tilbake som kunder, noe som er svært høyt for bransjen.

– Vi må betale dyrt for de som opererer totalt useriøst, sier Hollstedt.

Ving-direktør Gunnar Grosvold vil si klart fra til bransjeorganisasjonene hva han mener om forslaget som ble sendt ut i sommerferien.

Reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i HSH Reise ønsker ikke å flagge organisasjonen syn nå.

– Vi vil bruke tiden frem til høringsfristens utløp til å diskutere forslaget internt og med våre medlemmer. HSH Reise har en rekke synspunkter om reisegarantiforskriften og dette vil vi komme nærmere tilbake til når vi har fått satt oss inn i departementets forslag, sier Forsdahl til Reiselivsavisen.no.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: