Millionsmell i Region Stavanger

Stavanger var tildelt status som Europeisk Kulturhovedstad i 2008, noe som førte til økt oppmerksomhet for oljehovedstaden i både norsk og internasjonal presse.

Tross økt besøk og interesse for Stavanger, maktet ikke destinasjonsselskapet Region Stavanger å øke inntektene sine i fjor.

I stedet endte det hele med et stort minus, noe som tærer på egenkapitalen og som har ført til omfattende innsparinger i år, med blant annet permitteringer.

Regnskapene viser en omsetning på 11,5 millioner kroner, det samme som året før. Driftsresultatet ble på 1,1 million kroner, som er nesten 200 000 kroner svakere enn i 2007.

– Det er flere grunner til at vi gikk i minus og det var med styrets godkjennelse, sier reiselivsdirektør Elisabeth Lærdal Skuland til Reiselivsavisen.no.

Region Stavanger visste at statusen som kulturhovedstad ville føre til økt besøk av journalister, men antallet som kom og arbeidet med det var langt større enn forventet.

I fjor ble det gjennomført 100 visningsturer for 130 internasjonale journalister. I tillegg besøkte en rekke norske journalister regionen, samt at noen journalister fra utlandet kom på egenhånd.

Antallet visningsturer økte med 50 prosent, og det ble gikk ekstra midler til dette fra Stavanger kommune.

Fordi jobben med pressen tok så mye av tiden, ble det mindre tid for de ni ansatte å jobbe med inntekter og andre oppgaver. Dette ble man klar over allerede tidlig i 2008, og styret ga da sin velsignelse at de ansatte i destinasjonsselskapet jobbet litt annerledes i fjor.

– Vi fikk det rett og slett for travelt i fjor. Vi hadde blant annet en ambisjon om å få inntekter fra andre bedrifter enn typiske reiselivsbedrifter, men dette viste seg å være vanskeligere enn vi trodde. Dermed ble dette arbeidet skrinlagt etter en stund, sier reiselivsdirektør Lærdal Skuland.

– Dere hadde en egenkapital på litt over tre millioner i 2006. Nå er den så vidt én million. Hva gjør dere for å bedre økonomien?

– I år har vi satt alle bremser på. Vi skal gå i null og ser ut til å klare det. Vi får neppe bygd opp egenkapitalen igjen i år, men i de neste årene skal vi det, sier Lærdal Skuland.

En rekke tiltak er iverksatt, og finanskrisen har ikke akkurat gjort det enklere å øke inntektene fra medlemsbedriftene.

For å klare budsjettene ble to ansatte permittert i fem uker i april og mai i år. I tillegg bruker destinasjonsselskapet nå mindre på messer, markedsføring og visningsturer.

– Det er selvsagt synd at vi ikke kan markedsføre regionen like bredt som vi ønsker, men nå prioriterer vi å gå i balanse for 2009, sier Elisabeth Lærdal Skuland til Reiselivsavisen.no.

Destinasjonsselskapet Region Stavanger har som oppgave å jobbe bedrifter i Sandnes, Stavanger, Randaberg, Sola, Gjesdal, Klepp, Time og Hå.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: