Større cruiseskip til mindre steder med ny kai

kaimolo01

Den nye kailøsningen er svært kostnadseffektiv sammenlignet med byggingen av permanente kaier. Illustrasjon: ECS Harbour Development

En ny norskutviklet kailøsning vil gjøre det mulig for store cruiseskip å legge til land på steder som ikke er tilgjengelige i dag.

Dagens løsning er å ankre opp skipene for deretter bringe passasjerene til land i mindre båter.

Dette er tidkrevende og legger beslag på store deler av mannskapet om bord.

Kaisystemet som har fått navnet SeaWalk, er patentert og utviklet av 53 år gamle Nils Asbjørn Nes fra Luster kommune i Sogn og Fjordane. Han har samarbeidet tett med Østerbø Maskin AS og med støtte fra blant annet Innovasjon Norge og Europoean Cruises Service i Bergen.

Stikkordene for den nye kaien er flyteevne og fleksibilitet.

Mange har forsøkt å finne løsninger for cruiseindustrien, slik at flere steder blir tilgjenglige for turistene, men et av hovedproblemene har vært at et skip ikke ligger stille på vannet med mindre det er fortøyd til en fast kai.

Vind og strømmer får skipet til å flytte seg og dermed er det ikke bare å legge ut en flytebrygge eller landgang til skipet.

Nils Asbjørn Nes’ løsning tar hensyn til dette. Han har utviklet en mobil kai som følger skipets bevegelser samtidig, som kaien er koblet til land uten at man må gjøre store inngrep i en havn eller på sjøbunnen.

Kaien ligger sammenslått ved land, og når det strekkes ut får den formen som en Z. Helt utstrekt kan den minne om en vanlig molo. Den ytre delen av den fleksible kaien legges så langs skipssiden og følger skipets bevegelser.

SE ANIMASJON AV LØSNINGEN MED BEVEGELIG KAI

Italienske MSC Cruises har bevisst valgt å ikke tatt opp kampen med Royal Caribbeans gigantskip. Den italienske cruiseledelsen sier rett ut at om de bygger større skip, blir det færre steder å ha anløp.

Royal Caribbean er klar over dette, men velger heller å fylle på med større og flere opplevelser om bord, slik at skipet også har et bredt tilbud som kan konkurrere med landbaserte tilbud.

Oasis of the Seas som har sin jomfrutur senere i år, er for stor for mange anløp som forgjengeren Freedom of the Seas kan besøke.

Oppfinneren døpte i fjor sommer om sitt eget selskap til ECS Harbour Development og fikk med seg administrerende direktør Arthur Kordt i European Cruise Service som styreleder.

Kailøsningen har blitt testet ut ved SINTEF i Trondheim og fått godkjentstempel til å tåle påkjenningene fra et cruiseskip, vind og strømmer.

Nå skal ideen selges til havner over hele verden som kan tenke seg større cruiseskip til land, uten at man må foreta ekstremt store investeringer i havnen.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: