Nytt gullår for Hotell.no

Nettstedet Hotell.no er svært lønnsomt for eieren Christer Palmgren.

I fjor økte omsetningen i selskapet med nesten fire millioner kroner og endte på 24 millioner kroner.

Men, tross økt omsetningen, falt driftsmarginen i fjor til sitt laveste nivå siden oppstarten av selskapet. Marginen endte på 34 prosent, men har tidligere sett nivåer på 57 prosent.

Årsaken til lavere driftsmargin er kostnader knyttet til etablering i Sverige og en portalen Konferanse.no, hvor man kan planlegge og bestille konferanser og overnatting.

– Vi har brukt masse penger de siste to årene på å etablere nettsider for hotellbestilling i Sverige. Det er først i år at dette går med overskudd, sier Christer Palmgren til Reiselivsavisen.no.

Han har nå etablert nettsider for hotellbestilling i Norge, Sverige og Danmark. Omsetningen fra alle tre land går inn i selskapet Hotell.no AS i Norge.

Den norske delen av virksomheten står for rundt 90 prosent av omsetningen, men det svenske markedet vokser veldig.

– Vi regner med å nå en omsetning på nesten 30 millioner kroner i år, og marginene vil øke igjen, sier Palmgren.

Selv om de sank i fjor, så satt likevel Hotell.no AS igjen med et driftsresultat på 8,2 millioner kroner og et resultat før skatt på 8,6 millioner kroner.

Siden 2005 har selskapet hatt et akkumulert driftsresultat på 28 millioner kroner av en omsetning på 61,5 millioner kroner.

Hoveddelen av omsetningen i Norge stammer fra provisjoner av romsalg og annonseinntekter. I Norge stammer rundt en tre del av inntektene fra annonsesalg på nettsiden Hotell.no, mens resten er provisjon av hotellrom solgt i Norge og utlandet.

Palmgren beregner at den norske delen av selskapet videreselger hotellrom i utlandet for rundt 150 millioner kroner brutto årlig.

– Du har hatt marginer på over 50 prosent tidligere år. Vil du se slike tall igjen?

– Ja, og kanskje bedre også. Nå er vi etablert i Sverige og det markedet vokser bra, men en booking i Sverige koster foreløpig mer enn i Norge, men denne kostnaden synker og da øker marginene våre igjen, sier Palmgren.

Han driver nå nettstedene Hotell.no og Konferanse.no i Norge, Hotellguide.se og Hotell.nu i Sverige og Hotelguide.dk og Hotelguiden.dk i Danmark.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: