Tjener millioner på salg av togmat

nsbmat01

Pølser er salgsvinneren på tog. En pølse i brød koster 35 kroner. Slikt blir det millionoverskudd av for Togservice. Foto: Oliver Orskaug

Selskapet Rail Gourmet Togservice Norge har enerett på å servere mat og drikke om bord i NSBs tog, noe selskapet tjener gode penger på.

Siden 2004, da Togservice sikret seg en eksklusiv avtale om å stå for alt salg fra cafévogner og automater om bord på NSBs tog, har selskapet hatt et akkumulert overskudd før skatt på 67 millioner kroner.

Bare i fjor, som var et rekordår, satt selskapet igjen med resultat før skatt på 16,7 millioner kroner. Omsetning var på 90,5 millioner.

Eierne, norske Umeo Catering og britiske Rail Gourmet delte et utbytte på 12 millioner kroner i fjor.

Avtalen mellom Togservice og NSB går ut ved nyttår. Togselskapet jobber i disse dager med en anbudsprosess, som kan ende med at andre aktører enn Togservice får enerett for salg om bord på togene.

Like før sommeren sendte togselskapet ut en føler i markedet for å undersøke hvem som kan levere mat og drikke for NSBs togkunder.

– Vi har fått en rekke tilbakemeldinger og tar sikte på å starte en anbudsprosess på sensommeren eller tidlig i høst. Målet er å ha en avtale på plass før nyttår, sier informasjonsrådgiver Rita Lund Thune i NSB til Reiselivsavisen.no.

Togservice har flere hundre varer i deres sortiment. Bare i automatene har de 40 forskjellige varer.

– Pølser er bestselgeren vår. I fjor solgte vi 40 tonn pølser, sier salgssjef Anne Kari Hauge i Togservice til Reiselivsavisen.no.

Men det er ikke bare pølser sultne togpassasjerer fortærer.

– Vi videreutvikler produktlinjen vår hele tiden. NSBs kunder er svært miljøbevisste og har etterspurt økologiske og sunne produkter. Derfor lanserte vi nylig økologisk kaffe og sjokolade i samarbeid med Fair Trade, og sammen med Bama tilbyr vi fersk frukt i flere av automatene våre, sier Hauge.

togservice01

Mat og drikke serveres fra vel 120 automater og 25 cafévogner. I år oppgraderer også NSB åtte av sine spisevogner. To av dem er allerede satt i drift. Foto: Oliver Orskaug

Et annet tilbud Togservice har utviklet er forhåndsbestilling av mat. Dette må bestilles fra 24 til 72 timer før avgang.

Fra 2007 til 2008 økte salget av forhåndsbestilte retter med 20 prosent. En av grunnene til veksten var at det ble mulig å bestille mat på nett sammen med togbilletten.

– Tilbudet varierer på de forskjellige linjene, avhengig av underleverandørene våre, men vi tilbyr blant annet kyllingretter og tapas. Dette er populært for de som reiser i grupper på 15-20 personer, sier Hauge.

2008 var et rekordår. I år har derimot salget gått noe ned.

– Det var tøft i starten av året. Det virket som om folk var litt forsiktige med å bruke penger på mat og drikke om bord på togene da finanskrisen slo til. I sommer derimot har salget tatt seg opp igjen, og vi ligger nå faktisk foran salgstallene i forhold til sommeren i fjor. Vi får se om dette holder seg utover høsten, sier Hauge.
 
NSB er hovedkunden til Togservice, men de tilrettelegger også for servering om bord på seks busslinjer, slik som Grenlands- og Sørlandsekspressen og Lavprisekspressen.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: