Visit Oslo tjener penger på guidebøker

Visit Oslo og Normanns Kunstforlag har inngått et samarbeid om å utgi en bildeguidebok om Oslo.

oslobok03

Guideboken om Oslo kan bli en grei inntektskilde for Visit Oslo. Destinasjonsselskapet får nemlig lisensinntekter for hver solgte bok av utgiveren.

Boken som er tilgjengelig for salg i disse dager, trykkes i 15 000 eksemplarer. Om den blir en salgssuksess, blir den også en god inntektskilde for Visit Oslo.

Det var Katrine Mosfjeld i Visit Oslo som fikk idéen til å lage den illustrerte guideboken over Norges hovedstad. I tett dialog med Normanns Kunstforlag har hun skrevet boken, hvert med på å plukke ut bilder og utarbeidet profilen til boken.

Den er delt inn i flere kapitler, både temamessig med fokus på Oslo som festivalby, som vinterhovedstad, kunst, arkitektur og design, barnas Oslo og fjorden og marka. I tillegg er boken delt inn i geografiske områder av Oslo.

– Ordfører Fabian Stang fikk manuset til gjennomlesning før boken gikk i trykken, og mente at vi burde ha med et kapitel om Groruddalen. Det synes vi også var en god idé, og skrev noen sider om denne delen av Oslo, sier forlagssjef Terje Bakke Pettersen i Normanns Forlag til Reiselivsavisen.no.

Det er hans forlag som tar mesteparten av den finansielle risikoen med prosjektet.

– Vi har ordnet bilder, design, sats, trykket boken og distribuerer den. Visit Oslo bærer ingen økonomisk risiko, de får bare inntekter, sier Pettersen.

Om hele opplaget på 15 000 eksemplarer blir solgt ut, vil Visit Oslo tjene minst 120 000 kroner. Destinasjonsselskapet har en lisensavtale som sikrer dem 10 prosent av forhandlerprisen for hvert solgte eksemplar. I tillegg vil Visit Oslo ha inntekter fra boken når den selges i deres egne turistkontorer i Oslo.

Boken koster 129 kroner og skal selges gjennom Visit Oslos informasjonssentre, bokhandler og andre steder der turister ferdes, som Frognerparken, Operaen, museer, cruiseterminalen og suvenirbutikker.

Boken er på 128 sider og inneholder veldig mange store bilder i høy kvalitet. Boken utgis på ni språk. Foruten norsk og engelsk, er det også laget versjoner på tysk, fransk, spansk, russisk, japansk, italiensk og mandarin som man snakker i Kina.

– I tillegg til å selge boken til turister, vil vi også bruke den aktivt i profileringssammenheng på messer internasjonalt, overfor reiselivsjournalister og turoperatører, sier turistsjef Tor Sannerud i Visit Oslo til Reiselivsavisen.no.

Hans drøm er at boken vil utgis i stadig nye opplag, og at teksten og bildene redigeres slik at den alltid er mest mulig oppdatert.

guidebok01

Ordfører i Oslo, Fabian Stang, syntes en Oslo-guide burde ha noen sider om Grorudalen. Visit Oslo tok tak i tipset, og har laget noen sider om Oslo mest folkerike byområde. Faksimile: Fra boken

Normanns Kunstforlag har laget en lignende bok om Norge tidligere, og den har solgt i over 30 000 eksemplarer.

– Jeg har god tro på at vi skal klare å selge 15 000 eksemplarer av guideboken om Oslo, sier forlagssjef Terje Bakke Pettersen i Normanns Forlag til Reiselivsavisen.no.

Reklamer

3 kommentar

  1. Jeg har lyst til å nyansere inntektssiden av denne boken noe. VisitOSLO tjener penger på boken skrives det, og det er helt riktig. Det interessante ved saken er hva dette betyr for næringen.

    VisitOSLO har det ikke som formål å skape inntekter alene. Vi skal bidra til utvikling av kultur og næringsliv i Osloregionen.

    Men vi ser det slik at det spleiselaget som reiselivsnæringen og kommunen gjør for å markedsføre Oslo gjennom VisitOSLO as, nå får tilskudd fra varehandel/detaljhandel, (via salg av lisensproduktene). På denne måten er det først og fremst fellesskapet som blir vinnere av denne avtalen.

    Jo mer bøker vi selger – jo mer penger til fellesmarkedsføring av Oslo, og bedre distribusjon av VisitOSLOs budskap om byen, -som skal gi flere besøkende til Oslo – som kjøper med seg flere bøker med våre prefererte budskap om Oslo – som gir mer reiselyst og lisensavgift – mer markedsføring av Oslo etc etc etc.

    Så dersom forhandlerne tar inn boken, bidrar de til større markedsbudsjetter av byen vår og investerer i fremtidig trafikk. win-win-modell altså.

    Beste hilsen
    VisitOSLO
    Katrine Mosfjeld

  2. Spleiselag er et uhyre belastet ord.
    Hvorfor ikke se på det som en positiv ting – inntekter skaper forbruk, forbruk skaper vekst som igjen skaper inntekter.
    Inntil det inntrer en økonomisk kollaps som stabiliserer inntekts og forbruksnivået på et bærekraftig nivå og et utgangspunkt for nye vekstperioder.

    Og om forfatteren tjener et par kroner per bok er dette til inspirasjon for nye kreative ideér.

    Jeg vil kalle det en win – win -win situasjon

  3. Ser frem til å lese boken. Jeg er sikker på at den vil være en utmerket resurs for besøkere og innbyggere

    Steve

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: