Kongeparken øker besøket i sommer

2008 var et godt år for Kongeparken i Rogaland. 197 000 mennesker besøkte parken det året, en økning på 20 000 fra foregående sesong. Og årets sommer ser ikke ut til å bli noe dårligere.

Fra sesongåpningen og ut juni har parken hatt en besøksvekst på 13,5 prosent, opplyser markedssjef Håkon Lund i Kongeparken til Reiselivsavisen.no.

lund01

Markedssjef Håkon Lund i Kongeparken

– Finanskrisen er uten tvil årsaken til veksten i sommer. Vi opplever at mange flere velger å feriere i Norge i år, sier Lund.

Kongeparken har også gjort en del grep i forkant av årets sesong for å bli enda synligere.

Markedsføringsbudsjettene er økt, og det satses nå mer enn noen gang på å markedsføre seg utenfor Rogaland-regionen. Dette har båret frukter, blant annet med økt besøk fra andre deler av landet i sommer.

Kongeparken er en del av markedsføringstiltaket Barnas Norge, som Innovasjon koordinerer sammen med andre parker som Tusenfryd, Bø Sommarland, Dyreparken i Kristiansand og Hunderfossen Familiepark.

– Budsjettet for Barnas Norge i år er på to millioner kroner, hvor de fem parkene stiller opp med 200 000 kroner hver, og hvor Innovasjon Norge bidrar med resten av finansieringen, sier markedssjef Norge, Ingrid Nernæs i Innovasjon Norge til Reiselivsavisen.no.

barnasnorgebilde

En 24-siders brosjyre ble sendt til 675 000 barnefamilier i forkant av årets parksesong. Faksimile: Barnas Norge

Et av markedsføringstiltakene i år har vært å lage en 24 siders brosjyre om Barnas Norge, som har blitt distribuert til rundt 600 000 barnefamilier i forkant av sommersesongen.

125 000 brosjyrer ble distribuert gjennom Donald Duck, mens 450 000 brosjyrer ble delt ut av Posten

I tillegg er det brukt penger på nettannonser for de fem parkene, i tillegg til at det er laget en side om de fem parkene på reiselivsportalen VisitNorway.no.

En egen konkurranse ble også arrangert på nettet, hvor 8500 personer deltok.

Det er andre år på rad at prosjektet Barnas Norge er gjennomført, og tilbakemeldingene fra parkene er at dette er et godt og kostnadseffektivt tiltak. Etter årets parksesong vil prosjektet bli evaluert med tanke på å videreføring for 2010-sesongen.

– Vi er fornøyd med å delta i Barnas Norge og har merket en god vekst blant annet av besøkende barnefamilier fra Østlandsområdet i år, sier Håkon Lund i Kongeparken til Reiselivsavisen.no.

Kongeparken har også tre nye attraksjoner i år, blant annet Vepsen, som er en miniutgave av Spin Spider som Tusenfryd lanserte i år. Men, selv om Vepsen er mindre, så blir man god og svimmel i den.

kongeparken01

Kongeparken i Rogaland opplever økt besøk i sommer, og parkledelsen sier at det er effekten av finanskrisen som slår inn. Folk ferierer mer i Norge i år. Foto: Oliver Orskaug

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: