Kommunal millionstøtte til Visit Oslo

Bystyret i Oslo har besluttet å bevilge ytterligere pengestøtte til Visit Oslo i forbindelse med revidert kommunebudsjett for 2009.

I forbindelse med budsjettrevideringen bruker Oslo kommune ytterligere én million kroner i år på Oslo som turistby.

– Dette kommer på toppen av de 16 millioner kronene som Oslo kommune allerede har bevilget for 2009, sier reiselivssjef Tor Sannerud til Reiselivsavisen.no.

Han vil ikke betegne midlene som noen kommunal krisepakke, selv om Oslo i likhet med andre turistdestinasjoner merker nedgangen i turismen fra utlandet i år.

– Vi har jobbet lenge og systematisk mot politikere og kommunen for å få dem til å forstå at det vil lønne seg å investere i Oslo som turistby, sier Sannerud.

– Visit Oslo gjør en viktig jobb med å markedsføre Oslo overfor turister og som kongressby. Utgiften kommunen har er en utgift til inntekts ervervelse, sier gruppeleder for Oslo Høyre, Bård Folke Fredriksen til Reiselivsavisen.no.

Han sier at turistene og kongressdeltakerne som kommer til byen, legger igjen mye mer når de bestiller hotellrom, bruker byens restauranter og handler.

– I mine øyne er dette en god investering, og spesielt nå som vi har en internasjonal økonomisk nedkjøling og antall overnattingsdøgn i Oslo har gått noe ned, sier Folke Fredriksen.

Visit Oslo har vært en budsjettvinner i 2009. I tillegg til ekstrabevilgningen på én million kroner nå i sommer, har budsjettpartnerne i Høyre, FrP, Venstre og KrF økt bevilgningene til Visit Oslo med 3,5 millioner kroner fra 2008.

Selv om ekstramidlene fortsatt ikke er utbetalt, så er planene allerede lagt for hva de skal brukes til.

Omtrent halvparten av millionbevilgningen skal brukes til å tilrettelegge for markedsføring av Oslo i forbindelse med prøve-VM neste år og selve ski-VM i 2011. Neste år åpner også den nye Holmenkollbakken, og dette må også markedsføres.

Visit Oslo får lov til å overføre noe av pengebeløpet til neste års budsjett.

Resten av pengene skal brukes til å markedsføre Oslo i prioriterte internasjonale markeder. En del av midlene vil bli brukt på nettannonser og markedsføring i sosiale medier som Facebook og YouTube.

– I høst vil vi kjøre kampanjer som trekker frem Oslo som et weekendreisemål, og vi vil markedsføre mulighetene med å booke hotellpakker og opplevelser samtidig på Visit Oslos nettsider, sier Tor Sannerud.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: