Hvem skal få Reiselivsprisen?

Innovasjon Norge deler hvert år ut Reiselivsprisen, en konkurranse der premien er en sjekk på 200 000 kroner og selvsagt mye heder og ære.

I fjor var det Hemsedal Turistkontor som vant prisen, og som samtidig ble kåret til årets mest innovative reiselivsbedrift.

De 200 000 kronene destinasjonsselskapet vant har fått ben å gå på. De går ikke til selve turistkontoret, men til de 210 medlemsbedriftene som holder til i Hemsedal-regionen.

– Vi har brukt noen av pengene på produktutvikling av flere sommeraktiviteter, og noe er brukt på en stuidereise til vintersportsteder  i Colorado i USA, sier turistsjef Gunn Eidhamar i Hemsedal turistkontor til Reiselivsavisen.no.

50 000 av kronene ble også gitt til aktivitetsarrangøren Norske Opplevelser, som utvikler en svevebane fra toppen av fjellet i Hemsedal, hvor brukeren henger i en line mens man farer ned fjellsiden.

– Vi trengte Veritas-godkjenning, og vi har hatt noen utfordringer med banen, blant annet på grunn av ørn i området, sier Eidhamar.

Det hun satt mest pris på med Reiselivsprisen, var muligheten til å møte og lytte til andre gründeres utfordringer og suksesser under utdelingen i Konserthuset i Oslo.

Formålet med Reiselivsprisen er å stimulere til økt innovasjon i reiselivsnæringen. Man kan nominere sin egen bedrift eller andres. Innovasjon Norge har fire kriterier de legger til grunn når de utpeker vinneren av Reiselivsprisen.

Reiselivsopplevelsen må være innovativ innenfor områdene:

  • Nye reiselivsprodukter og reisetjenester, ny organisasjons- og ledelsesform eller nye former å distribuere reiselivsopplevelsen på.
  • Nye og innovative reiselivsopplevelser eller forbedring av eksisterende reiselivsopplevelser deltar på lik linje.
  • Reiselivsopplevelsen må dokumentere et markedspotensial og eventuelle realiserbare investeringer.
  • Reiselivsopplevelsens suksess skal være målbar enten i økonomiske tall eller antall gjester.

Påmeldingsfristen er 13. september i år. Les mer om prisen og søknadskjema på Innovasjon Norges nettsider.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: