Overskudd for Norwegian, men tøffe tak i horisonten

De fleste lavkostselskapene i Europa regner med å tape penger i år, men Norwegian viser at de kan være blant de få som kan presentere svarte tall når nyttårsrakettene går til værs.

2. kvartalsresultatet viser nemlig et driftsresultat på 223 millioner kroner, en forbedring på 296 millioner kroner sammenlignet med samme kvartal i fjor. Første halvår sett under ett viser et driftsresultat på 89 millioner kroner.

norwegian03

Norwegian drives bra for tiden og leverer overskudd, men også det norske lavkostselskapet merker utfordringene i flybransjen, spesielt i markeder utenfor Norge. Foto: Oliver Orskaug

Vesentlig lavere oljepris i år er hovedårsaken til de positive tallene. Det stemmer jo godt med Bjørn Kjos’ uttalelser på samme tid i fjor. Han sa at Norwegian ville tjene penger i bøtter og spann om oljeprisen var lavere.

Men, Kjos må passe på. Kostnadsnivået øker. Om man holder drivstoffkostnadene utenfor, har Norwegian nå høyere kostnader med å fly én passasjer én kilometer, enn de hadde i fjor.

Enhetskostnadene har økt med 5,1 prosent første halvår og enda mer i 2. kvartal. Da økte utgiftene med 8,5 prosent. De økte kostnadene skyldes ekspansjon i nye markeder, men selskapet sliter også med å få skikkelig fotfeste i markeder de har vært etablert i en stund.

Det er i Norge Norwegian tjener de virkelig store pengene. I Sverige vil selskapet fortsette å restruktuere og optimalisere driften. Sist måned falt kabinfaktoren i Sverige med tre prosent, sammenlignet med juni i fjor.

I Polen opplever Norwegian lavere etterspørsel og utsiktene fremover er usikre. Årsaken er at strømmen av arbeidere til vestlige europeiske land er kraftig redusert etter at finanskrisen slo til.

I Danmark er Norwegian fortsatt i en oppstartsfase. De har fem fly i markedet. Norwegian er tatt godt i mot, men opplever et yield-press.

I alle markeder opplever Norwegian utfordringer i forhold til forretningsreisende, som reiser mindre nå enn før.

Når det gjelder effektiv flytid faller den for Norwegian. Det er jo som kjent i luften man tjener penger, ikke når man står på bakken. I 2. kvartal i fjor var gjennomsnittlig flytid 10,8 timer pr maskin pr døgn. Dette parameteret har nå sunket til 10,2 timer i årets 2. kvartal.

Norwegians omsetning økte med 648 millioner kroner i første halvår og endte på i overkant av 3,6 milliarder kroner. Flyselskapet fløy 548 000 flere passasjer årets seks første måneder sammenlignet med de samme månedene i fjor. Kabinfaktoren gikk ned med én prosent i samme periode.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: