Hana blir ny norsk reiselivssjef i Tyskland

georghana01

Fra 10. august overtar Georg B. Hana jobber som ny reiselivssjef for Innovasjon Norge i Tyskland etter Christopher Rosenkilde. Foto: Innovasjon Norge

Vossingen Georg Bernhard Hana (54) er ansatt som ny reiselivssjef hos Innovasjon Norge i Hamburg i Tyskland.

Stillingen er svært sentral den norske reiselivs-næringen, ettersom Tyskland er det største nær-markedet for reisebransjen her i landet.

Hana har hatt en ganske kort karriere i Innovasjon Norge. Han kom inn i organisasjonen for ett år siden, da han gikk inn i ett vikariat ved Innovasjon Norges kontor i London.

54 år gamle Hana er egentlig utdannet lærer, men har jobbet innenfor flere bransjer, blant annet IT-sektoren på fylkeskommunenivå og i departementene.

-Hvordan kom du inn i reiselivsbransjen?

– Det begynte da jeg var ansatt i regionalpolitisk avdeling i Kommunaldepartementet. Daværende kommunalminister Johan J. Jacobsen hadde noen ekstra virkemiddelkroner på budsjettet. Han lurte på hvordan disse kunne brukes på en fornuftig måte, sier Georg Hana til Reiselivsnytt.

Han så sin sjanse og forelso at noen midler kunne brukes til å støtte utviklingen av opplevelsesbedrifter i distriktene. Som sagt så gjort, og når midlene var bevilget fikk Hana jobben med å følge opp fra sentralt hold. Dermed kom han nærmere i kontakt med norsk reiselivsindustri.

I 1992, to år etter at statsråden hadde overlatt sin post til neste minister, startet Georg Hana på fulltid i reiselivsbransjen.

Siden har han blant annet vært daglig leder i Hafjell Booking, han har ledet destinasjonsselskapet på Skeikampen og han har drevet sitt eget rådgivningsselskap som heter Destinasjonsutvikling AS.

Han har også jobbet tett med Norske Fjell AS, et felleseid selskap av norske vintersportsteder som jobber med å markedsføre Norge som skidestinasjon for turister.

rosenkilde01

Christopher Rosenkildes tid som reiselivssjef for Norge i Tyskland er snart over.

Hana tiltrer stillingen 10. august og i en overgangsperiode skal han jobbe sammen med Christopher Rosenkilde som har vært norske reiselivssjef i Tyskland noen år.

– Jeg har ingen programerklæring nå. Først må jeg sette meg inn i de tyske forholdene og bli kjent med de på kontoret i Hamburg.

Hana snakker tysk, og har tidligere jobbet med å lokke tyskere nordover til Norge om vinteren for å stå på ski, blant annet i Oppland.

 

– Norske Fjell gjorde en strategiendring for noen år siden. I stedet for at alle vintersportstedene jobbet i alle markeder, delte vi arbeidsoppgavene mellom oss og da fikk jeg blant annet ansvar for å få tyskere til Norge på ski. Da jobbet jeg også tett med Innovasjon Norge, sier Georg Hana.

Han sier at hans vikariat i London vil komme godt med når han nå skal lede reiselivsavdelingen i Tyskland.

– Jeg har lært masse i London, både hvordan Innovasjon Norge jobber internasjonalt og spesielt om markedsføring. Jeg trodde jeg visste mye før jeg begynte i Innovasjon Norge, men jeg ser bedre nå hvordan ting henger sammen og hvilke muligheter som finnes, sier Hana.

Én kommentar

  1. Dette var en spennende ansettelse! Georg Hana har store kunnskaper om samspillet mellom offentlig og privat finansiering av fellesoppgaver i reiselivet. Hans skriftlige arbeider om temaet var i sin tid pensum på reiselivsstudier over hele landet.

    Jeg gleder meg til å følge hans arbeid i IN Tyskland.

Legg igjen en kommentar

