Frykter svekket markedsføringskraft

De statlige midlene som bevilges til markedsføring av Norge hvert år, og som forvaltes av Innovasjon Norge, har økt kraftig de siste årene.

Det er vel og bra, men for mye penger kan også skape problemer for reiselivsnæringen.

For 2009 er det bevilget 235 millioner kroner over statsbudsjettet. I 2005 var denne summen 100 millioner kroner og fikk et kraftig byks i 2006 til 172 millioner, etter forslag fra Bondevik-regjeringen før den gikk.

Hovedregelen er at når staten bruker penger på markedsføring, må bransjen også bruke penger. Hvis ikke kan den norske stat beskyldes for statsstøtte, sett i forhold til EØS-avtalen.

For hver krone staten spytter inn stiller den krav om at næringen følger opp med et tilsvarende beløp.

Nå advarer en arbeidsgruppe nedsatt av reiselivsminister Sylvia Brustad at denne matchingpolitikken kan bli vanskelig å gjennomføre.

Gruppen skriver i en rapport at kravet oppfylles i det vesentlige i dag, men med økte offentlige bevilgninger vil næringen kunne ha begrensninger i den økonomiske evnen til ytterligere matching.

Det er rett og slett vanskelig for næringen å møte kravene om medfinansiering for de statelige markedsføringsaktivitetene.

I og med at Innovasjon Norge ikke kan finansiere markedsføring for enkeltaktører eller gi støtte til drift, kan det statelige selskapet bare konsentrere seg om profilmarkedsføring av Norge som helhet i sine kampanjer.

Salgsutløsende produktmarkedsføring må næringen selv ta seg av, men de kan få støtte til disse kampanjen om de betaler minst halvparten av kostnadene.

For å møte fremtiden, og unngå en situasjon der det finnes penger, men som ikke kan bli brukt på en riktig måte, foreslår Brustads rådgivningsgruppe at man nå oppsummerer erfaringene med dagens matchingsprinsipp og foretar eventuelle endringer om det er nødvendig.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: