Forlater NHO Reiseliv til fordel for HSH Reise

Reiselivsbedriften Dr. Holms Hotel på Geilo har meldt seg ut av NHO Reiseliv etter flere års medlemskap, og meldt overgang til konkurrenten HSH Reise.

Grunnene til å skifte organisasjon er mange, og ledelsen ved Dr. Holms Hotel er klar over at deres handlemåte nok kan oppfattes som kritikk av NHO Reiselivs arbeid for norsk reiselivsindustri.

– Vi synes, og har diskuert en stund at HSH Reise gjør en god jobb. De får frem aktuelle saker og problemstillinger som vi er opptatt av på en god måte, sier administrerende direktør ved Dr. Holms Rasmus Sandnes til Reiselivsnytt.

Bedriften han leder mener også HSH evner å snu seg raskere rundt og de bedre representerer ett tversnitt av reiselivsnæringen i Norge ved å satse målrettet på både innkommende og utgående turisme.

– Vi lever også dessverre i et land med generell lav reiselivskompetanse blant de som utformer rammebetingelsene, slik som politikere og byråkrater, og da er det viktig med en organisasjon som tar tak i ting og setter sakene på dagsorden. Det føler jeg HSH er dyktige på, sier Sandnes.

– Har dere spilt inn disse momentene til NHO Reiseliv mens dere var medlem?

– Ja, det har vi, og jeg tror de har skjønt det. Jeg føler også at vi har blitt hørt, men det har skjedd alt for sent, sier Sandnes.

NHO Reiseliv er del av landets største arbeidsgiverorganisasjon. Reiselivsindustrien er Norges fjerde største næring.

– Jeg synes ikke NHO Reiseliv får den plassen den fortjener i hovedorganisasjonen, sier Sandnes.

Han mener også organiseringen av NHO Reiseliv, med regionavdelinger og mange fagansvarlige, gjør at NHO sakker akterut i en verden som dessverre raser fort frem og hele tiden skifter retning.

– Du er også styreleder i De Historiske Hotel og Spisesteder, hvor Dr. Holms er medlem. Kan man vente seg flere overganger fra andre reiselivsbedrifter når Dr. Holms går fra NHO Reiseliv til HSH Reise?

– Jeg er klar over at noen kanskje kan oppfatte dette som et signal, men jeg vil understreke at jeg bare uttaler meg, og handler som administrerende direktør ved Dr. Holms i denne sammenheng. Det vi gjør på Geilo må ikke blandes med min rolle som styreleder i De Historiske, sier Rasmus Sandnes.

Legg igjen en kommentar

