Restplass.no og Solfaktor.no fusjonerer

De to ledende nettreisebyråene i Norge, Restplass.no og Solfaktor.no fusjonerer. Selskapene har samarbeidet siden 2006, og følte at tiden nå var moden for en sammenslåing, og at det bare vil tjene begge parter.

De fire største eierne i de to selskapene har forpliktet seg til å stemme ja til fusjonen på en ekstraordinær generalforsamling etter sommerferien.

bildefusjon01

Hans Christian Birkeland i Solfaktor (t.v) og Jason Eckhoff sender tusenvis av nordmenn på ferie og forretningsreiser hvert år. Nå slår de to store nettreisebyråene seg sammen og tar opp konkurransen med større aktører som Apollo, Star Tour og Ving. Foto: Restplass.no/Solfaktor

I dag er Jason Eckhoff gjennom selskapet Eckhoff Holding AS og TV 2 Invest AS største eiere i Restplass.no, mens Rune Sandbakken og Hans Christian Birkeland kontrollerer vel 80 prosent av aksjene i Solfaktor AS gjennom selskapet Solfaktor Holding AS.

– Vi har utfyllende virksomhet og samarbeider allerede godt. Solfaktor er gode på charterreiser og pakketering, og har bra egenutviklede dataløsninger, mens vi i Restplass.no er gode på salg av flybilletter og har lykkes med merkevrebygging, sier Jason Eckhoff til Reiselivsnytt.

Selv om de to selskapene nå blir ett, så vil de fortsette videre under hvert sitt merkenavn, og de vil utvikle nye produkter sammen.

– Vi har to sterke merkenavn og ser ingen grunn til å endre på dette, sier Eckhoff.

Det nye selskapet, som ikke har fått et navn enda, skal eies med en 50 prosent andel hver av Restplass.no AS og Solfaktor AS.

– Vi startet omtrent samtidig og har samarbeidet i noen år, men det var først for fire-fem måneder siden at vi startet reelle samtaler om en sammenslåing, sier daglig leder og eier i Solfaktor Hans Christian Birkeland til Reiselivsnytt.

I forbindelse med fusjonen har eierne av de to selskapene tatt utbytter fra selskapene sin. Restplass.no har tatt ut ca 3,6 millioner kroner, mens Solfaktor har tatt ut ca 9,6 millioner kroner.

Restplass.no hadde provisjon og annonseinntekter på nesten 32 millioner kroner i fjor, og en bruttomseting på 373 millioner kroner. Dette var en økning på sterke 141 millioner kroner fra året før.

Solfaktors inntekter i fjor var 131 millioner kroner. Dette var en kombinasjon av provisjonsinntekter fra andre charteroperatører, men mesteparten stammer fra salg av egenproduserte pakkereise.

Det nye selskapet vil få en bruttomsetning på mellom 600 og 700 millioner kroner i år, men de har et mål om å passere milliarder om noen få år.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: