Choice lanserer Nordic som nytt merkenavn

nordilogoSelv om sommertemperaturene kryper oppover, og folk tar det litt mer med ro, så ligger i Choice Hotels Scandinavia på latsiden.

Selskapet, som kontrolleres av Petter Stordalen, overtar driftsansvaret for de to designhotellene Nordic Light Hotel og Nordic Sea Hotel i Stockholm.

Selve hotellbygningene er eid av Vital Eiendom, men det er inngått 20 års leieavtaler for hotelldrift.

Inntil nå er det Nordic Hotels AB som har bygget opp og drevet de to hotellene. I tillegg driver selskapet to andre hotell og en isbar. Isbaren inngår i kjøpet, mens de to andre hotellene lar Choice være.

Kommersiell direktør, Roar Ingdal i Choice, sier til Reiselivsnytt at Nordic vil bli et nytt varemerke i Choice-familien.

– Vi har ingen planer om å omprofilere Nordic-hotellene i Stockholm, snarere tvert i mot. På sikt vil det nok bli flere hoteller under navnet Nordic, sier Ingdal.

Han opplyser at Choice har sikret seg domenenavnene til Nordic i både Norge, Sverige, Danmark og det internasjonale toppdomenet .com.

nordic01

Choice-direktør Torgeir Silseth (midten) sikrer seg to hoteller i Stockholm og merkenavnet Nordic etter at hotell-gründerne Hans Mellström (t.v) og Ejnar Söder solgte sine hoteller til Choice.

I mellomtiden har det vært mange beilere på døren til de to svenskene, uten at de har villet selge. Nå mener de likevel tiden var moden.

– Vi har brukt ti år av våre liv til å bygge opp et nytt varemerke. Det har vært veldig intensivt og morsomt. Når vi nå skulle selge, var det veldig viktig at Nordic-navnet fikk leve videre, sier Ejnar Söder.

Choice-direktør Torgeir Silseth sa på en pressekonferanse i Stockholm i dag at merkenavnet Nordic har betydelig verdi.

– Vi tror kundene vil velge mellom ulike gode produkter, og at de ikke er tiltrukket av uniformerte standariserte hoteller, der alle og all service er lik, sier Silseth.

Han mener overtagelsen av Nordic er et spennende utgangspunkt for å etablere et nytt bein å vokse på.

Petter Stordalen og Torgeir Silseth har hatt samtaler med svenskene i flere år, men det var først for vel én måned siden at det ble alvor. Da gikk ting ganske fort.

Ingen av partene vil si noe om kjøpesummen. Silseth sier at man kjøper en virksomhet som de tror kan bli lønnsom, men varemerket tillegges også en betydelig verdi.

Hotellene har det tøffere nå som finansuroen har herjet en stund, men det bekymrer ikke Choice Hotels Scandinavia.

– Vi er en offensiv aktør i hotellmarkedet med langsiktig perspektiv. Vi tror det er riktig å flytte brikkene fremover på spillebrettet i dårlige tider, fremfor i gode tider, sier administrerende direktør Torgeir Silseth.

nordic02

Choice overtar driften av Nordic Sea Hotel og Nordic Light Hotel i Stockholm. Bildet viser lobbyen til Nordic Sea Hotel. Foto: Nordic Hotels

Med overtagelsen av Nordic-hotelle i Stockholm blir Choice nå den største hotellaktøren i den svenske hovedstaden. De øker sin romkapasitet med 542 rom til 2860 rom.

I tillegg jobber Choice med to andre utbyggingsprosjekter i stor-Stockholm, som vil øke kapasiteten med ytteligere 820 rom innen 2013.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: