Hotell-talent overtar styringen av skjærgårdshotell

Tross sin unge alder og ingen formell reiselivsutdannelse, så har 26 år gamle Paul Wegard Ekelund Dørdal klar for sin tredje lederstilling ved et norsk hotell.

Fra 1. august overtar han direktørjobben ved Quality Spa & Resort Kragerø i Telemark.

Hotellet fikk gjennomgå i en hotelltest i Dagbladet i fjor under overskriften Havari i skjærgården. Så ille var anmeldelsen at flere ledende ansatte sluttet etter at artikkelen ble publisert.

Men, en negativ hotellanmeldelse skremmer ikke Paul Wegar Ekelund Dørdal.

Han startet karrieren ved Vestlia Resort på Geilo. Uten formell utdannelse, men treårig videregående skole med økonomi som fordypning, fikk han jobb som altmuligmann på hotellet. Ett år etter klatret han og ble assisterende hotellsjef, før han året etter ble hotellsjef. Fem år tilbrakte han på Geilo før han satt kursen mot Norefjell i fjor høst. Han fikk jobben som hotellsjef og var med på åpninen av Quality Spa & Resort Norefjell.

Da jobben som hotelldirektør ble ledig ved Estatia-systemets søsterhotell i Kragerø ble han fristet til å søke. 

– Jeg hadde tenkt å være på Norefjell lenger, men jeg er oppvokst i Langesund, og ved å jobbe i Kragerø fikk jeg bare tre kvarters kjøretur til jobb. Det skal bli deilig å være nærmere familien og venner, sier Dørdal til Reiselivsnytt.

– Hvordan har du klart å gjøre slik lynkarriere i så ung alder og uten formell utdannelse?

– Jeg hadde ingen ambisjoner om å bli hotelldirektør da jeg begynte på Vestlia, men jeg har vært heldig og har jobbet hardt når jeg først har fått muligheten, sier 26-åringen.

Han mener man kan komme langt om man er positiv, og er interessert i å få med seg folk for å jobbe mot samme mål.

– Jeg er glad for at han kom inn i Estatia-systemet. De står for verdier og holdninger jeg setter pris på.

At han får hovedansvaret for et hotell som har fått seg en omdømmeknekk, og at det på toppen er dårligere tider for overnattingsbransjen, går ikke utover nattesøvnen til Paul Wegar Ekelund Dørdal.

– Jeg har gjort meg noen tanker rundt det, men ser også på det som en stor utfordring. Nå er tidene slik at de beste vinner. Vi har et flott anlegg i Kragerø, men det skal ikke være noen hvilepute. Det må satses på markedsføring , salg og ikke minst god service. Det er det gjestene husker, sier Dørdal.

Legg igjen en kommentar

