Ekstremsportveko gir Voss verdifull reislivsreklame

vossaspa

Destinasjon Voss hyret inn kommunikasjonsselskapet Creuna og Arne Hjeltnes for å utarbeide en helhetlig profil for å markedsføre Voss nasjonalt og internasjonalt. Blant annet spiller mye av profilmaterialet på at Voss er et sted for aktive naturopplevelser. Illustrasjon: Creuna/Destinasjon Voss

NRKs sendinger fra Ekstremsportveko på Voss er gull verdt for arrangementet, men også for Voss som turistdestinasjon.

Statskanalen har hatt et team av fotografer og reportere i Voss siden 2003, og seertallene har økt år for år.

ekstremsportveko

Margrethe Alm er daglig leder og en av to fulltidsansatte i Ekstremsportveko. I tillegg jobber 400 frivillige under festivalen. Foto: Oliver Orskaug

Hovedsendingene vises på NRK1, like før Kveldsnytt. I fjor samlet fem sendinger i snitt 291 000 seere. Det mest sette programmet fulgte 364 000 seere.

– Det er svært sterke seertall, med tanke på at det sendes sent på kvelden og at det er i en sommermåned som juni, sier daglig leder Margrethe Alm i Ekstremsportveko.

Tall Reiselivsnytt har innhentet fra NRK Forskning, viser at kjønnsfordelingen av sendingene på NRK1 er jevnt fordelt mellom menn og kvinner, mens sendingene som vises i reprise på NRK 2 har en overvekt av mannelige seere.

Alm sier målgruppen for Ekstremsportveko er aktive og innovative utøver mellom 20 og 35 år, men tv-seerne er langt fra i den samme målgruppen.

57 prosent av seerne er 50 år eller eldre. Bare 12 prosent av seerne er mellom 12 og 29 år. Resten er mellom 30 og 50 år. Antall ungdomsseere for sendingene på NRK 2 er derimot noe høyere, men også her regjerer de eldste.

Ekstremsportveko startet i 1998, da med 200 deltakere. Selv om deltakerne var fornøyd, kan debutåret betegnes som en organisatorisk katastrofe.

Fallskjermhopperne glemte å bestille fly, noe som er ganske viktig skal man dale ned fra himmelen. Det lokale bandet som sto for musikken spilte vanligvis i bryllup. De ble fort buet av scenen da de dro i gang balladen Tio tusan röda rosor.

Siden har det bare gått en vei – nemlig oppover.

Foruten NRKs sendinger, er rundt 200 journalister fra hele verden akkreditert til festivalen. Den samler mellom 10 000 og 12 000 besøkende hvert år, og rundt 1200 utøvere. 400 frivillige er i sving under festivalen for at alt skal gå riktig for seg.

– I dag er Ekstremsportveko regnet som en av verdens største og mest anerkjente festivaler for ekstremsport. Mediedekningen gir en enorm oppmerksomhet og ringvirkninger for Voss som reiselivsdestinasjon, sier Margrethe Alm.

Ingen hadde forestilt seg hva arrangementet skulle bety for Voss, og hvordan det tiltrekker seg mennesker som er fascinert av ekstremsport, enten de er utøvere eller bare nysgjerrige som vil prøve.

– Veko har virkelig satt Voss på kartet. Vi har banet vei og vist at man kan oppleve mye på Voss, sier Alm til Reiselivsnytt.

Hun sier utfordringen ligger i å gjøre aktivitetene tilgjengelige for vossinger, tilreisende og turister gjennom hele året.

– Under selve festivalen har vi ikke kapasitet til å tilrettelegge for at folk skal få prøve aktivitetene, sier Alm.

veryvoss

Creuna fremhever ikke bare Voss' kjente sommeraktiviteter. Voss må merkevarebygges som helårsdestinasjon. Illustrasjon: Creuna/Destinasjon Voss

På grunn av Voss sitt sterke merkenavn som en sted for aktive naturopplevelser, har det Destinasjon Voss brukt dette aktivt i sin reiselivs-strategi og markedsføring.

 Ingen kan med sikkerhet si hvor mye festivalen genererer av omsetning for Voss, men i 2007 omsatte Ekstremsportveko alene for 6,5 millioner kroner. I tillegg kommer overnatting på hoteller, utleie av hytter, forbruk i butikker og ulike former for transport.

Merkevarebyggingen av Voss som en ekstremsportbygd, tiltrekker seg også besøkende andre deler av året. Pengene turistene legger igjen på Voss er en del av totalregnskapet for festivalen, men vanskelig å beregne.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: